Selasa, Disember 07, 2010

Panduan bayar online (Kad kredit / Kad Debit)

Jenis Pembayaran Internet

Perlukan beberapa tools untuk melakukan pembayaran dalam online, tapi adakah anda mengetahuinya?. Bagaimana caranya, bolehkah, tak hilang duit kah, susahlah, baik guna mesin deposit dan banyak lagi alasan yang timbul apabila nak membuat pembayaran online yang sebanarnya sungguh mudah sekiranya kita tahu, di sini akan saya rungkai satu persatu untuk memudahkan anda melakukan pembayaran online.

Ilmu ni ada pada IM (internet Marketer) tapi kebanyakan orang tak tau, IM senangla sebab mereka punya bidang mesti semua mereka kena explore tapi untuk orang biasa yang tak ada ilmu ni sudah pasti sukar untuk membeli buku dari Amazon.com. Oleh itu walaupun ramai rakyat Malaysia hari ini telah menggunakn internet atau jalur lebar ni, mereka masih lagi buta dalam menggunakan pembayaran internet sehinggakan budak IPTA/S pun ada yg tak tau cara bayar guna online. Apa yang saya tau hari ni satu ledakan yg dasyat dalam online ialah facebook hampir seluruh umat manusia di Dunia telah memiliki facebook termasukla saya hehehe.






Baiklah apa yg diperlukan dalam membuat pembayaran online bergantung kepada jenis pembayaran yg diperlukan seperti berikut:

  • Kad Kredit / Kad Debit
  • Internet Banking
  • Paypal
  • Moneybookers
  • Alert Pay
  • Liberty Reverse 
Sekiranya ada penambahan  atau yg kurang boleh letak dicomment nnt.
  • Kad Kredit / Kad Debit 
Semua orang kenal akan logo seperti ini, sesiapa yg memiliki kad kredit tidak semestinya boleh membuat  pembelian terus dalam online, mereka perlu membuat pendaftaran dengan pihak pengeluar (Bank) perkara ini perlu untuk keselamatan daripada hackers, pelanggan boleh membuat pendaftaran dari  internet banking yg disediakan oleh mereka. Ketika membuat pembelian selalunya perkara yg perlu diisi seperti 16 digit no. (Card Number) yg tertera dihadapan kad tersebut dan tempoh tamat (Expiration Date) kad  serta 3 digit no. (Validation Code) dibelakang kad tersebut, perkara ini adalah penting untuk mengisi borang pembelian, anda boleh melihat contoh borang pembelian di bawah:

Bagi kad debit sama juga seperti kad kredit, perkara yg membezakan ialah kita kena masukkan duit ke dalam kad tersebut berapa yg kita ingini, kebiasaanya sehingga RM20,000, huhuh banyak tu.. (Cadangan :>>> Jangan Gunakan Kad Kredit. Ramai Hackers curi duit.)
Kita jumpa lagi dalam post yg berikutnya..

2 ulasan:

  1. nak tanya tentang kad debit...adakah boleh berfungsi seperti kad kredit untuk pembayaran online seperti booking hotel or flight..thanks

    BalasPadam

Penjiwa blogging semua ringankan jari anda memberi comment....

Intense Debate Comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...